wtorek, 9 czerwca 2015

Szkolenie z e-usług w ramach projektu PCRS 1-3.06.2015

Jedna z naszych Latarniczek, Marta Rogalska, odbyła szkolenie z e-usług, dedykowane Latarnikom Polski Cyfrowej Równych Szans, w dniach 1-3.06.2015 w Warszawie.

Szkolenie poruszało następujące tematy:

  • ZIP (Zintegrowany Informator Pacjenta), 
  • PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych), 
  • ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), 
  • RSO (Regionalny System Ostrzegania),
  • CSIOZ (Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia),
  • PIT-37 przez Internet,
  • "bezpieczny autobus",
  • PESEL 



Pierwszy dzień szkolenia (1 czerwca 2015)

Nasze szkolenie zapoczątkowała wizyta w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia przy ul. Grójeckiej 186, gdzie uczyliśmy się obsługi ZIP-u. Osoby, które nie posiadały jeszcze loginu i hasła do swojego konta, otrzymały je na miejscu.
Wyszukiwaliśmy przychodnie specjalistyczne, np. wpisaliśmy endokrynologia w zależności od województwa, miasta. Odnaleźliśmy na stronie dane placówek oraz godziny otwarcia poradni. Obejrzeliśmy wersję demonstracyjną ZIP-u.

Rozmawialiśmy o prawach do świadczeń
oraz o oświadczeniach
o ubezpieczeniu.
Gdy świecimy się
na czerwono w systemie eWUŚ, nasze dane są mocno weryfikowane przez NFZ (łącznie z ZUS-em, KRUS-em, itd.). Jeśli skłamaliśmy w oświadczeniu (że mamy prawo do świadczeń,
a naprawdę go nie mamy), NFZ rozpocznie wobec nas proces windykacji.
Codziennie mamy prawie 3 miliony zapytań
o eWUŚ, w skali roku 1 miliard. NFZ ma wgląd do danych ZUS-owskich. Z przepisów wynika, że za każdym razem należy ponownie zgłaszać się do ubezpieczenia, np. student, który dostaje pracę na miesiąc, traci ubezpieczenie pod rodzica; gdy wraca na studia, wszyscy myślą, że jest ubezpieczony, a już nie jest. NFZ nie zna relacji rodzinnych, dlatego osobę należy zgłaszać do ubezpieczenia za każdym razem, gdy coś się zmienia. 


 Poruszaliśmy też następujące tematy:


Prawo do świadczeń – składki – warto zajrzeć, zobaczymy tu, kto nas zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego, ile wynosi składka, itp. Jeżeli zostałeś zgłoszony do ubezpieczenia, to już jesteś  ubezpieczony (dopóki nie zostałeś wyrejestrowany).
Rejestr Usług Medycznych – kapitacja/ryczałt w POZ to pieniądze dla lekarza (stawka 10zł za każdego zapisanego pacjenta). Najdroższy pacjent w 2014 kosztował NFZ 3 mln zł!  W szczegółach każdej zarejestrowanej wizyty mamy podany koszt danej usługi i informację, za co ona była.  
Zgłoś nieprawidłowość – przycisk, służący do zgłaszania błędów i nieścisłości lekarzy, najczęściej ginekolodzy i dentyści (prywatna opieka). Gdy naciśniesz na to, wyjdzie okienko, gdzie należy określić typ zgłoszenia, zaakceptować, po czym wygeneruje się PDF, który należy wysłać pocztą na podany adres.
Recepty refundowane – szczegóły – tu możesz się dowiedzieć, jaki lek brałeś np. 2 lata temu.
Następnie przybyliśmy z wizytą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (MAC).


Pierwsza część kolejnego szkolenia dotyczyła PUE ZUS. Analizowaliśmy wspólnie stronę

http://pue.zus.pl/, na której założyliśmy konta. Trenerzy z ZUS-u potwierdzili nam je od razu, dzięki czemu mogliśmy w pełni korzystać już z PUE ZUS.
Dzięki PUE można sprawdzić, czy składki są zapisywane dobrze na naszym koncie, czy pracodawca je przelewa, mamy możliwość wyliczenia hipotetycznej emerytury.

Następnie rozmawialiśmy o bezpłatnym profilu zaufanym ePUAP – elektronicznej platformie: www.epuap.gov.pl, którą to założyliśmy. Aby ePUAP działał poprawnie, należy zaufać profil w jednej z instytucji, np. ZUS potwierdza zaufanie ePUAPu. Profil jest ważny 3 lata. Po tym okresie dostaniemy informację o możliwości odnowienia profilu.. ePUAP służy do wysyłania dokumentów do ZUS-u, Urzędu Skarbowego i innych instytucji. 


Drugi dzień szkolenia (2 czerwca 2015)
Kolejna wizyta w MAC. Dziś rozmawialiśmy o systemie e-zdrowie (elektroniczne przekazywanie informacji o zdrowiu). Prawdopodobnie w przyszłości wszyscy będziemy mieć kartę ubezpieczenia zdrowotnego – mały procesor (żeby dać szansę uratować się ratownikom). Taka karta powinna zawsze znajdować się przy jej właścicielu. Procesor włożony w czytnik wskaże nasze problemy zdrowotne.

 Rozmawialiśmy też o Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia oraz ponownie poruszaliśmy temat ePUAPu.
O wielu ciekawostkach związanych z ePUAPem opowiadał nam pan dr inż. Kajetan Wojsyk. 
Dalsza część szkolenia dotyczyła Regionalnego Systemu Ostrzegania. Poprowadził ją pan
Artur Koziołek, rzecznik prasowy MAC, koordynator RSO z ramienia Ministra Administracji i Cyfryzacji. Dowiedzieliśmy się wiele o bezpłatnej aplikacji RSO dostępnej w sklepie Google Play.


Drugiego dnia szkolenia omówiliśmy sobie także możliwość wysyłania PIT-37 przez Internet. Przydatne strona:http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/formularze-do-druku/pit
Szkolenie poprowadził pan Tomasz Kwasek.

Rozmawialiśmy także o usługach przyjaznych obywatelom, np. za pośrednictwem strony https://obywatel.gov.pl/
 

Następnie Ania Tyrała ze Stowarzyszenia "Miasta w Internecie" przybliżyła nam nowy projekt Latarnicy 2020. Opowiedziała nam o założeniach projektu, korzyściach dla gmin.

Na zakończenie naszej wizyty w MAC spotkała nas niespodzianka - zdjęcie grupowe z ministrem Jurandem Dropem do dokumentacji szkoleniowej:

Po szkoleniu mieliśmy trochę czasu wolnego, by poznać stolicę, wybrać się na Starówkę oraz w inne miejsca.


Trzeci dzień szkolenia (3 czerwca 2015)

Tematyka:



ePUAP – rola w rozwoju e-usług publicznych w Polsce i oferowane usługi
ePuAP – e-mail oprzyrządowany w potwierdzenie złożenia dokumentu w danym urzędzie.
Cele ePUAP:
·         Udostępnienie jednego wygodnego dla obywatela miejsca w którym może załatwić sprawy urzędowe
·         Usprawnienie funkcjonowania administracji
Korzyści:
·         Stworzenie pojedynczego punktu kontaktu z administracją publiczną na drodze elektronicznej
·         Automatyzacja usług publicznych
·         Uwierzytelnianie formularzy i pism wnoszonych drogą elektroniczną
·         Identyfikacja w systemach centralnych administracji
·         Dostęp do informacji publicznej
·         Odmiejscowienie oraz zapewnienie elastyczności dostępu usług e-administracji (czas, koszty).
PPóki co, tylko 400 tys. Polaków ma ePUAP!

 CEIDG - Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
www.firma.gov.pl  -> Dotyczy firm (zmiana danych, etc., działalność gospodarcza). Wydruk wpisu z CEIDG jest dokumentem ważnym (jak z urzędu). Można sobie wydrukować z niego zaświadczenie, zasięgnąć informacji o danej firmie.
www.biznes.gov.pl -> biznes, wskazówki dla przedsiębiorców. 
www.biznes.gov.pl -> zgłoszenie problemów. Baza instytucji. Można się z niej dowiedzieć o zakresie działalności danej instytucji.
http://ec.europa.eu/index_pl.htm -> interaktywne poradniki przedsiębiorcy
Szkolenie było bardzo pożyteczne. Dzięki niemu Latarnicy będą mogli nieść światło oświaty dla osób 50+ wykluczonych cyfrowo, które nie miały do tej pory pojęcia o możliwościach płynących z e-usług, zaprezentowanych dla nas w Warszawie.

3 komentarze:

  1. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. 29 year old Database Administrator III Harlie Cater, hailing from Sheet Harbour enjoys watching movies like Investigating Sex (a.k.a. Intimate Affairs) and Hunting. Took a trip to Three Parallel Rivers of Yunnan Protected Areas and drives a Mercedes-Benz SSK Roadster. strona tutaj

    OdpowiedzUsuń